در نشست علمی فرهنگی حسنه ماندگار مطرح شد؛
با حضور مدیران فرهنگی سطح کشور و استان و نویسنده کتاب کابوس سالمندی ، جمعی از صاحب نظران ، تسهیل گران جوانی جمعیت آستان قدس رضوی،  مربیان باشگاه های کتابخوانی و چهره به چهره  به اهمیت توجه به مسئله فرزندآوری و کنشگری صحیح در این زمینه  به همت موسسه فرهنگی هنری شهید روحی پرداخته شد .
کد خبر: ۱۱۶۰۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۵ 26 March 2024

بررسی نقش تسهیل گران جوانی جمعیت  و فعالان فرهنگی اجتماعی در مسئله جمعیت و  فرشزندآوری

 

به گزارش تابناک رضوی، علی اکبر روحی گل خطمی؛ مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری شهید روحی گفت؛ این نشست  با مشارکت سایر دستگاه های فرهنگی برگزار گردید. این نشست ضمن برررسی ابعاد فرهنگی و اجتماعی حوزه جمعیت و فرزند آوری؛ مراسم اختتامیه پویش ملی کتابخوانی سهم من از جوانی ایران و معرفی پویش ملی حسنه ماندگار انجام گرديد. 
 
روحی در این نشست به اهمیت مساله فرهنگ سازی حوزه جمعیت از طریق رسانه کتاب اشاره کرد. 
 
 حجت‌الاسلام محمدتقی شفیعی، نویسنده کتاب «کابوس سالمندی» در نشست علمی فرهنگی حسنه ماندگار روز دوشنبه ۶ فروردین‌ماه در سالن جلسات کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری به مسئله فرزند آوری و اقتصاد تأکید دارند بخشی از این مباحث قابل‌پذیرش است که در این کتاب به آن پرداخته‌شده است.
 
وی تأکید کرد: در این کتاب تلاش شده است به جریان شناسی و نگاه کلان بین‌المللی، به‌ویژه غرب نسبت به مسئله جمعیت پرداخته شود، لذا باید مشکل اصلی جمعیت در جای دیگر دنبال کرد.
 
نویسنده کتاب کابوس سالمندی به موضوعات و سر فصل‌های دیگر این کتاب اشاره کرد و افزود: در این کتاب به عوامل مؤثر در کاهش فرزند آوری از جمله طلاق، روابط نامناسب همسران، خیانت، سقط‌ جنین، تبلیغات دشمنان و ... توجه داشته باشم.
 
حجت‌الاسلام رضا رؤیت، مدیرعامل بنیاد ملی خانواده بابیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی مسئله جمعیت را یکی از دغدغه‌های اصلی خود عنوان کرده‌اند و این نشان از حساسیت این مسئله دارد، تأکید کرد: همان‌گونه که بزرگ‌ترین مسائل ما در کشور به‌واسطه حضور و ورود مردم حل‌شده است، مسئله جمعیت نیز در گروی عملکرد مردم است؛ مراد از مردم، کنشگرانی هستند که به گره‌گشایی هر مسئله‌ای می‌پردازند.
 
مدیرعامل بنیاد ملی خانواده اضافه کرد: مجموعه‌های مردمی هرچند در این حوزه بسیار کم هستند اما دغدغه مند و پای‌کار بوده‌اند؛ حضور مردم در این میدان لازمه داشتن اطلاعات، دانش و آگاهی است که قطعاً به‌واسطه آثار تولیدشده در قالب کتاب و... برطرف خواهد شد.
 
کتابخانه دیگر صرف امانت کتاب و سالن مطالعه نیست
 
در این نشست حسین نوربخش، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی اظهار داشت: کتابخانه‌های عمومی پاسخگوی تمامی نیازهای اطلاعاتی مردم هستند، کتابخانه دیگر صرف امانت کتاب و سالن مطالعه نیست بلکه مرکز خدمات اجتماعی و فرهنگی است که بخشی از فعالیت‌های پوششی و حمایتی آن ازجمله برگزاری این برنامه نتیجه این تغییر و تحولات است.
 
نوربخش بابیان اینکه کتابخانه‌های عمومی شبکه‌های اجتماعی و فرهنگی بزرگی هستند که در همه مناطق کشور حضوری مؤثر و مفید دارند، تأکید کرد: اعضای کتابخانه بر اساس اعتماد، نیاز، پاسخگویی و ... در کتابخانه حضور دارند و این مهم موجب شده ۹۵ درصد جمعیت اعضای کتابخانه‌ها را جوان‌ها تشکیل دهند.
 
در ادامه میثم یاوری، معاون سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: در هر پدیده‌ای که به وجود می‌آید مسائلی مطرح و دغدغه‌هایی شروع و برنامه‌ریزی‌هایی انجام می‌شود، لذا باید ابتدا به شناخت ریشه‌های یک پدیده پرداخته شود؛ یعنی تجویزهای انجام‌شده می‌بایست به‌گونه‌ای باشد که عقلا و صاحب‌نظران این تجویز را تائید و اهداف مشخص‌شده باشد که متأسفانه در جامعه کمتر به آن پرداخته‌شده است.
 
وی بابیان اینکه اگر بخواهیم به مسئله اقتصاد در فرزند آوری توجه کنیم، باید به دنبال پیداکردن ابعاد مختلف و رفع مشکلات آن باشیم، تصریح کرد: همواره باید به این مسئله توجه داشت که کنشگری و دغدغه را حتی اگر بدون شناخت از آن پدیده داریم با افاده روشنفکری به چالش نکشیم و به یافتن ارزش اصلی آن بپردازیم، به همین منظور باید در حل یک پدیده بُعد عُقلائی آن را بیش از هر مسئله‌ای دیگر در نظر گرفت.
 
در ادامه یاسر اشراقی معاون اجتماعی بنیاد ۱۵ خرداد به  مساله جمعیت و فرزند آوری و فعالیت های بنیاد ۱۵ خرداد در این حوزه پرداخت. 
 
همچنین مجتبی محمودی؛ مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی در شرق کشور به مساله اهمیت مسابقات و پویش های کتابخوانی در ترویج و ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی اشاره کرد. 
 
در پایان این نشست از ۳ خانواده طرح «لبخند مادری»، ۷ نفر از برگزیدگان مشهدی پویش ملی کتاب‌خوانی «سهم من از جوانی ایران» و فعالان فرهنگی حوزه کتاب تقدیر شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار